FANDOM

Celestyn jest siarczkiem strontu. Można go spotkać w postaci bezbarwnej lub białej, jednak najczęściej

Celestyn
Celestyn
Skład chemiczny (SrSO4)
Twardość w skali Mohsa 3–3,5
Przełam nierówny, muszlowy
Łupliwość doskonała
Układ krystalograficzny rombowy
Gęstość minerału 3,9–4 g/cm³

przyjmuje różne odcienie błękitu, stąd jego nazwa (od łac. caelum – niebo).

Zastosowanie Edytuj

Jest podstawową rudą strontu – metalu wykorzystywanego do wyrobu różnych soli, np. azotanu strontu dodawanego do ogni sztucznych w celu uzyskania czerwonej barwy.

Podobne minerały Edytuj

Celestyn można łatwo pomylić z innymi minerałami, szczególnie barytem. Od tego ostatniego odróżnia go jednak mniejsza gęstość (choć oba minerały są stosunkowo ciężkie). Poza tym podczas gdy kryształy barytu mają zazwyczaj pokrój tabliczkowy, kryształy celestynu wykazują na ogół pokrój słupkowy, tworząc krótsze lub dłuższe  graniastosłupy. Od węglanów celestyn różni się z kolei niewystępowaniem pienienia przy kontakcie z kwasami, np. octem lub sokiem z cytryny. Od gipsu i kwarcu różni się pośrednią twardością (3-3,5 w skali Mohsa).

Szczególne właściwości Edytuj

Celestyn wykazuje luminescencję (inaczej, jarzenie) zarówno wówczas, gdy zostaje poddany działaniu wysokiej temperatury (w tym wypadku, ściślej mówiąc, mamy do czynienia z termoluminescencją), jak i pod wpływem promieni ultrafioletowych (Fluorescencja). Można go rozpoznać poprzez ogrzanie palnikiem, ponieważ stront zawarty w jego składzie chemicznym nadaje płomieniowi barwę soczyście czerwoną.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki