FANDOM

Jadeit (NaAlSi2O6)jest minerałem znanym także pod nazwą żad imperialny(przeźroczysty,  

Jadeit
Jadeit
Skład chemiczny NaAlSi2O6
Twardość w skali Morsa 6,5 - 7
Przełam nierówny,muszlowy
Łupliwość doskonała
Układ krystalograficzny jednoskośny
Gęstość minerału 3,2 do 3,3 g/cm³

szmaragdowozielony) - najbardziej znaną - która to też rozciąga się na nefryty. Minerał ten występuje w wielobarwnych bryłach o różnych kolorach: zielonym, pomarańczowym, brązowym, niebieskim, kremowym, białym, lawendowym, czerwonym, perłowym, szarym i czarnym. Czasem kolory się mieszają i tworzą wzory lub żyłki w skale. Jest bardzo rzadkim minerałem i rzadko też tworzy dobrze wykształcone kryształy, ale za to najczęściej występuje w postaci zbitej masy mikrokrystalicznej, włóknistej tworząc skupienia ziarniste lub włókniste agregaty. Również najczęściej jest lśniąco zielony, przeświecający lub przeźroczysty. Współwystępuje z diopsydem, egirynem, glaukofanem, albitem, granatem, a z egirynem i omfacytem tworzy szereg jadeitu. Skupiska jadeitu mogą osiągnąć masę kilku ton, ale nie wszystkie minerały mogą się przydać jako materiał jubilerski. Jadeit jest też cenionym materiałem rzeźbiarskim, o którego wartości decyduje nie tylko artyzm artysty, ale również jakość użytego kamienia i jego barwa. 

Jadeit jest łudząco podobny do nefrytu, ale twardszy i ze względu na skład chemiczny należy do innej grupy minerałów.

Geneza nazwy Edytuj

Swoją nazwę najprawdopodobniej uzyskał od greckiego słowa "ischias", co znaczy "ból w biodrze"; albo też od hiszpańskiego słowa "higado" - "wątroba", ponieważ używany jest przez litoterapeutów do uzdrawiania tychże organów.

Odmiany jadeitu Edytuj

Chloromelanit - o barwie zielonej do czarnej, zawierająca znaczny procent żelaza. Występuje w Meksyku, Nowej Gwinei, Szwajcarii, Francji.
Astrydyt
 - odmiana ciemnozielona jadeitu, bogata w chrom, znaleziona na Nowej Gwinei (jaśniejsze plamki pochodzą od przerostków kwarcu i opalu. Występuje w skałach oliwinowych.

Miejsca występowania jadeitu Edytuj

Birma - jest największym dostawcą jadeitu; od przeszło 200 lat zaopatruje Chiny w przeświecający jadeit cesarski (imperial jade). Gwatemala - gdzie odkryto jadeitowe toporki i prastare wyrobiska eksploatowane przez Majów, Chiny - odmiany o pięknej zielonej barwie "Yunan jadeit", Japonia - materiał nie nadaje się do celów jubilerskich. Włochy - Piemont, USA - Kalifornia (często jest to mieszanina z nefrytem). Występuje też w TybecieRosji (Kazachstan), na KostaryceAustralii
Nowa Zelandia
 - wydobywany tu jadeit zwany jest przez Maorysów pounamu. W jego poszukiwaniu Maorysi prowadzili ekspedycje w najbardziej niedostępne obszary Wyspy Południowej. Pounamu ceniono za twardość i ostrość krawędzi - Maorysi, podobnie jak inni Polinezyjczycy, nie mieli dostępu do metali. Przypisywano mu także znaczenie mistyczne.

Polska słynie z kopalni jadeitu w wiosce - Tąpadła u podnóża Góry Ślęży na Dolnym Śląsku(tworzy tam drobne agregaty), spotykany jest też w Górach Kaczawskich.

Jadeit występuje głównie w łupkach krystalicznych i skałach metamorficznych tworząc się w niskich temperaturach i stosunkowo wysokich ciśnieniach. Bywa spotykany w serpentynitach, czasami w amfibolitach i przeobrażonych szarogłazach.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki