FANDOM

Kordieryt (nazwa gemmologiczna iolit ) – minerał z gromady krzemianów z grupy krzemianów

Kordieryt
Kordieryt
Skład chemiczny (Mg2Al3[AlSi5O18])
Twardość w skali Mohsa 7-7,5
Przełam muszlowy lub nierówny
Łupliwość w trzech kierunkach; w jednym wyraźna, w dwóch niewyraźna
Układ krystalograficzny rombowy
Gęstość minerału 2,55-2,75 g/cm³

pierścieniowych. Należy do minerałów rzadkich.Nazwa minerału wywodzi się od nazwiska Louisa Cordiera (1777–1861), francuskiego geologa, który jako pierwszy go odkrył w 1813 roku. Nazwa gemmologiczna pochodzi od greckiego słowa ion co oznacza fiołek i stanowi  nawiązanie do fioletowej barwy tego minerału.

WłaściwościEdytuj

Najważniejszą właściwością kordierytu jest jego silny  pleochroizm. Z jednej strony może być on fioletowo-niebieski, z innej przezroczysty lub miodowy. Jednakże jeśli nie jest prawidłowo  szlifowany może stracić swoją barwę która jest najczęściej niebieska, a także szaroniebieska, czerwona, rzadziej jest zielonawy, żółtawy, brązowy lub bezbarwny. Czasami jego kryształy wykazują tęczową iryzację i również efekt kociego oka i asteryzm.

WystępowanieEdytuj

Stanowi składnik skał metamorficznych, wytworzonych w przemianach regionalnych lub kontaktowych. Może występować w niektórych skałach magmowych. Współwystępuje z andaluzytem, silimanitem, turmalinem, granatem, kwarcem, skaleniami, hematytem, apatytem, cyrkonem, pirotynem, spinelem, korundem. 

Występuje między innymi  w Sri Lance, Madagaskarze, Birmie, Indiach, USA, Kanadzie. 

W Polsce kordieryt występuje w kontaktowych hornfelsach osłony granitu Karkonoszy i w intruzji kłodzko-złotostockiej.

ZastosowanieEdytuj

  • cenny kamień kolekcjonerski i jubilerski,

CiekawostkiEdytuj

  • Cienkie kawałki iolitu były wykorzystywane przez wikingów. Żeglarze odkryli, że za pomocą iolitu można określić lokalizację na morzu. Patrząc przez ten minerał, byli w stanie określić dokładne położenie słońca przy zachmurzonym niebie i w ten sposób bezpiecznie podróżować .

Więcej z Fandomu

Losowa wiki