FANDOM

Minerał ten jest siarczkiem żelaza (FeS2)Nazwa pirytu pochodzi od greckiego pyros = ogień (minerał pod

Piryt
Piryt
Skład chemiczny FeS2
Twardość w skali Morsa 6,5
Przełam muszlowy
Łupliwość brak
Układ krystalograficzny regularny
Gęstość 4,95 do 5,10 g/cm³

wpływem uderzeń się iskrzy). Przez podobieństwo barwą do złota, czasami bywa nazywany "złotem głupców".Inna nazwa pirytu to iskrzyk.Zawiera domieszki: niklu, kobaltu, cynku, srebra, złota, miedzi.

Zastosowanie: produkcja kwasu siarkowego; produkcja proszku polerskiego; odzysk: złota, kobaltu, miedzi; produkcja czerwonych i brunatnych farb mineralnych; jubilerstwo.

Historia:Piryt znano już od dawna. Ludzie pierwotni używali go do rozpalania ognia. Grecy nosili piryt w postaci amuletu, ponieważ uważali go za lekarstwo zapobiegające "psuciu się krwi". Wypolerowane powierzchnie tego kryształu, nazywanego "kamieniem inkaskim", służyły Inkom jako zwierciadła, stosowane do sygnalizacji świetlnej. Największe złoże pirytu jest w Rio Tinto w prowincji Huelva, w południowej Hiszpanii. Zostało ono odkryte przez Fenicjan. Wielkie złoża są też w Japonii, Norwegii, na Uralu i w USA. Mniejsze w Portugalii, Włoszech, Grecji, Niemczech, RPA i Meksyku. W Polsce największe złoże odkryto w 1925 roku w Rudkach koło Nowej Słupi u podnóża Łysogór. Eksploatowano je do 1971 r. 

Więcej z Fandomu

Losowa wiki